IT業界の「食欲」

日本のオンライン・ニュースのタイトルはあまり面白いのが無いのだが、アメリカはあるニュースに関しても色々な突っ込みをしてくれるので、楽しいですね。今朝読んだ記事は
米Cisco,STBメーカーの米Scientific-Atlantaを約69億ドルで買収
に関する記事ですが、webアップしていないので、その買収に関する疑問をこんな感じで。
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Cisco's appetite
By Vince Vittore
Nov. 22, 2005

More than 10 years ago, I had dinner on a press junket at a very sophisticated German country club. In total, the meal covered almost a dozen courses with the waiter explaining each element as it was brought to the table. To my surprise, the beef tongue wasn't too bad so long as you could get over those taste buds staring at you. The same could not be said of the German version of Rocky Mountain oysters that came next. What made the meal most memorable, though, was the comment from a fellow press member, who asked, "Now that we've had the ends of the animal, you think we'll get any part of the middle?"

In all the hype surrounding Cisco's acquisition of Scientific-Atlanta, it's hard not to think that perhaps everyone is jumping the gun just a little bit. In announcing that Cisco would shell out $6.9 billion (actually closer to $5 billion when SA's cash is taken into account, but what's a couple of billion between friends?) both companies talked a lot about the end-to-end capabilities they will have as a result. True, SA's got a pretty good name in the headend and at the set-top; and Cisco certainly knows the routers portion of the network. But aren't they forgetting about that little portion in the middle called access? You know, where the DSLAMs, ONT, OLTs, BLCs and other acronyms fit?

When an analyst raised that issue on a conference call billed as the "technical overview" of the merger, Mike Volpi, senior vice president for Cisco, essentially waved it off by noting that telcos and cable operators have more or less chosen their access vendors and technologies. Moreover, there wasn't much any vendor could do to differentiate access.

What's makes that statement intriguing, aside from being pure hogwash, is that Cisco is indeed interested in an access play. It just hasn't made its move yet. Less than a year ago, several executives within the service provider organization were openly discussing how to get into the DSLAM/BLC market via acquisition. The issue, and the element of truth in Volpi's statement, was that dislodging an incumbent access vendor at a big carrier is only slightly easier than getting rid of one in Congress. That's still true, but given the rapid change and evolution coming to the access market, particularly as fiber-to-the-premises and VDSL2 hits their strides, don't think that Cisco buying SA was the whole enchilada. It was just the appetizer.
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まあ、シスコはその買収の激しさはかなりなものですが、それでもまだまだ、と思わせているのでしょうね。
さて、日本ではやはりホリエモンの食欲は興味をそそるものかもしれません。
ライブドア、第三者割当増資とTOBでメディアエクスチェンジを子会社化へ
このMEXを率いている吉村氏は、
日本のネットワーク20年を振り返る〜スペシャルセッションレポート
にも出てくるこの業界の古株。その経歴は
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1959年愛知県生まれ、東京大学大学院修士課程卒業。東京大学助手(教養学部、情報ネットワークシステム運用センター)時代、学内ネットワークの構築、運用に従事し、Wide Projectに参画。ボードメンバーとし活躍する。1993年1月より株式会社インターネットイニシアティブに勤務、取締役技術統括部長、株式会社アイアイジェイメディアコミュニケーションズ取締役副社長を歴任。1996年6月同社退社、同8月株式会社ネットワークカタリストを設立し、代表取締役を務める。1997年5月メディアエクスチェンジ株式会社設立と同時に代表取締役社長に就任、現在に至る。
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と輝かしいもの。その会社が今回の発表で、「なお、業務及び資本提携に関する基本合意書に基づき、今後ライブドアから当社に対して過半数の取締役(うち代表権を有する者1名)の派遣が予定されております。」ということになるわけですから・・・

まあライブドアにしてみれば、IXとデータセンターを持っている企業を60億円で買えば、これから重い映像データをガンガン流すのにちょうどいいじゃない。ネットワーク技術者も使えるようになるかもしれないし・・・と思ったのかどうかは知りませんけどね。

そういう意味から考えると、
「通信,放送共にメリットがあるビジネスモデルこそ重要」,ACCESSのセミナーで各界の論客が激論
という部分だけじゃないでしょ、と突っ込みたくなりますね。はっきり言ってここに出てくる人達は限られたレイヤですもの。