YouTube、Google、SNS、良くも悪くも使いよう

いつもは通勤途中で座れるので日経産業新聞の見出しを眺めてくるのですが、今朝はどこもいっぱいで会社に来てからJ-Waveを聞きながらパラパラとめくることになりました。特にIT関連で気になったニュースが新聞に掲載されていなかった、というよりJ-Waveで聞いた
フィンランド銃乱射事件、生徒7人と校長が死亡 実行犯は自殺
というニュースに気をとられたからかもしれません。

YouTubeは動画をカジュアルにした
というのは、否定できないできないけれど、2ch化するのはいただけないでしょう。

【消える「一線」】「ネットに匿名性はない」が……
てな記事が産経新聞に出る、ということ状況が今までになかったけど、要するにもうそれだけわけがわからないままネットに接続して、ダークな方向に進んでいる人間も少なからずいるということですか。

NTTアド調査、SNSは“疲れ”で減少傾向。ミニブログは気軽に友達と交流
という調査結果が出ていますが、友人と交流したくて SNSに参加してみたが・・・という状況を表していますね。

さて、あまり暗い話ばかりでは嫌ですから、ちょっと別の見方。

(245) gPCとGphone、"G"への期待と本当の意味
という記事は、面白い観点を持っています。本当に google application がかなり普及すれば、MS Officeがデフォルトで入っているPCはいらないし、SaaSなりが進めば先日のIIJ Business Forum で講演されていたように「(ネットの) IIJでもノートPC持ち出しが駄目? でも色々な発達で Thin Clientにして持ち出すことも可能」というストーリー。そうよね。

さて、Gphone絡みの Telephony 記事も面白かったので引用しておきましょう。

+++++
Google-Comms? Not Quite
By Rich Karpinski

This week was all about the Google Phone -- or more accurately the lack of an actual Google Phone hardware -- as the search giant unveiled its Open Handset Alliance, a plan to deliver an open source mobile operating system with the help of a long list of partners including T-Mobile and Sprint.

As billed, the Android software will be the first open-source and freely distributed OS in the market, pitting it against established but licensed OSs like Microsoft's Windows Mobile and the Symbian OS. That openness, however, appears to be key to Google's strategy for gaining acceptance of the platform.

But as we wrote on the Telephony 2.0 blog, "open" these days is just as much a business strategy as anything else.

In the telecom space, the balance of power equation for the Open Handset Alliance is as follows: Google can 1) try to negotiate its way onto mobile carrier decks ;2) pursue a viral, off-deck distribution strategy to encourage users to download Google apps to their current phones; or 3) it can try to change the rules of the game to better suit its own needs.

Clearly, Google believes it has the heft and influence to change the game. But excuse me if I -- and many others -- didn't find the Google Android announcement a bit underwhelming. It doesn't change the game; if it works it will give Google access to the game, one of many players competing to deliver content, advertising and services to mobile screens.

For all the bluster about Google -- via Wi-Fi mesh networks and 700 MHz spectrum -- routing around service providers, in the end it chose to partner with them (not only T-Mobile and Sprint but also China Mobile, NTT DoCoMo, Telecom Italia and Telefónica). Google needs scale for its advertising ambitions, and it is service providers who have those customer relationships.

Welcome to the mobile game, Google. And thanks for the announcement -- at least we don't have to keep hearing (and we'll admit, writing) about the mysterious Gphone anymore.

E-mail me at rkarpinski@telephonyonline.com.
+++++