昨日飲みすぎて眠いのに寝付けなかったから日曜の夜にこんなエントリー

昨日、業界の友人何人かとお酒を飲んでいた時に、シスコの話になった。

「NGNは企業の成長率を2〜3.5%上昇させるもの」とシスコシステムズの黒澤社長

黒澤社長は、「NGNは、インフラ面で日本が世界をリードしている。シスコは3年前に、世界のサービス・プロバイダ向けのサービスや機器を、日本法人が主導的に開発していくことを決めた」という。NGNのサービスに必要な機器やアプリケーションの開発を手掛けていく。例えば、「CSR-1などの超大規模ルーターや、テキストと音声を変換する機器、グループウエアと連携するアプリケーションなど」という。ゆくゆくは日本がリーダーシップを発揮して「国際標準を作っていきたい」と黒澤社長は豊富を語る。


何だか違和感感じるのは私だけ? と聞いたら、友人は微妙に否定しない。
また同じような製品を作る会社の日本法人も、ちょっとヤバイ方向に進みつつあるのだそうな。
そのせいなのか、いくらNECとかがNGNとかをプロモーションしていても
ITサービス業界とNGNをつなぐ微妙な距離感
という記事に同調してしまう。

まあ
日本メーカーが米国に完敗した真因
という記事に諸手をあげて賛成するわけではないけれど、何だかインターネットの世界はやっぱりシスコとかシリコンバレー製品が多い。

さて、そんなシリコンバレーで猛烈な動きをしているのはGoogle。その関連するブログでこんなものを見つけた。
Googleが次に買うのは?
というブログです。この中で、次にGoogleが狙うのはLevel 3かも、という部分を本当に「ネタ」と言い切れますかね。

Level 3 Communications Inc.は、あるサイトには以下のように説明されています。

 アメリカの世界規模の高速ネットワーク事業者。ダイアルアップ式モデムから光ファイバーまで,多様なインターネット接続のサービスを提供している。
 2001年,McLeodUSA が持つ全米約350カ所のアクセスポイントと関連施設や設備・基盤回線, McLeodUSA のホールセール ISP 事業が有するクライアント契約などを獲得。
 2002年7月,アメリカとヨーロッパで Xbox Live のためのブロードバンド通信インフラを提供すると発表。
 2004年11月24日,ヨーロッパでチャンネルパートナープログラム『Level 3 Enabled Partner Program』を開始。イギリスから開始し,2005年中にほかの国々にも拡大する。

うーん、確かに間違いではないし、Wikiにも同様の記述が見られるのだが、もっとネガティブな面も持っているのです。
「通信系・下を向いて歩こう!(仮)」
というちょっと変わったサイトには

(旧)レベルスリー・コミュニケーション株式会社
日本を含むアジア地区の Level(3) の事業は REACHへ売却されまいました。
雑誌「東洋経済」によると虎の門のハンドホールは Level(3) が自前のファイバ網を構築しようとして設置したものですが、直後に日本から撤退してしまったためにここに採取したものが国内唯一のハンドホールになってしまったそうです。


えっ?
Level 3 が Broadwing を14億ドルで買収へ
という景気のいい話があるじゃない? と思う人もいるでしょう。

でも
Updated: Level 3 buys Broadwing
という記事を掲載したTelephony の記事で
+++++
Serial Acquirer
By Ed Gubbins

During the conference call this morning in which Level 3 Communications announced its planned acquisition of Broadwing, I was waiting for someone to ask one question in particular, even though corporate officers always answer it essentially the same way. The question, paraphrased, is, "Are you about done acquiring companies for a while now?"

I'm sure it was on everyone's mind. After all, in addition to Broadwing, Level 3 in recent years has acquired Genuity, WilTel Communications, Progress Telecom, Telverse Communications and TelCove as well as the wholesale dialup businesses of ICG Communications, McLeodUSA and Sprint. I don't know if I'm forgetting any. And they may have acquired another company since I started writing this column. At this point, you need a genealogist just to read their balance sheet.

Level 3 CEO James Crowe gave the only answer I've ever heard to that question, which, paraphrased, is, "It depends." (Read his answer verbatim here.)

Crowe assured listeners that he's highly cognizant of the often-heard heuristic that half of all corporate acquisitions are mistakes that end up decreasing shareholder value. (Of course Crowe knows that statistic. At this point, you'd think Level 3's acquisitions alone might provide a sample size large enough to test that rule of thumb.) He even argued that the amount of experience Level 3 has gained by now in business and network integration will make the absorption of Broadwing go all the more smoothly.

Broadwing has made its own string of acquisitions, too, from Focal Communications to, well, another company named Broadwing. Thus, when this newest deal is done, Crowe will sit atop a veritable pyramid of M&A. If he can pull it all off, the law of averages would suggest some other merging companies are in for a very bumpy ride.

E-mail me at egubbins@prismb2b.com.
+++++

という記事が出た直後にこんな記事が出ていたのです。

+++++
Something to Crowe about
By Dan O'Shea

Level 3 just keeps adding backbone capacity, most recently agreeing this week to acquire Broadwing. Back when Level 3 bought similar firms such as Wiltel, TelCove and Progress Telecom, its acquisition strategy seemed like a shrewd move to consolidate the wholesale business and stabilize bandwidth pricing in what had been an over-competitive market.

But, is that still what's happening? Now, it seems like Level 3 is moving beyond the reshaping of an erratic market. With Broadwing, it moves further into the enterprise market, but it also continues to stockpile backbone bandwidth. Why?

Here are a few possibilities, never mind how outlandish they might seem at the moment:

1) Seeing how social networking and user-generated content is radically changing ideas about video/TV services, content and communications applications in general, Level 3 could be readying an overt strategy to capitalize on "Goo-Tube" and whatever wannabes follow in its wake.

2) Level 3 could be enriching its bandwidth holdings to make itself a more attractive acquisition target for another firm, maybe an international telco, a former Bell company or major media/Internet/content firm (can you say "Goo-Tube 3"?).

3) Recognizing the enterprise market is still up for grabs and that new managed services opportunities, such as managed security services and managed RFID services remain wide open, Level 3 is acquiring enterprise market interests, while also scaling large enough overall to compete with the Verizons and AT&Ts chasing this market.

Maybe Level 3 won't take any of these paths, but I find it hard to believe that the company's single intention in its ongoing acquisition spree is to further consolidate the wholesale market.
+++++

多分、上の2) あたりの見方もあながちおおはずれ、というわけではない、ということでしょう。

日本ではNTTが主導し、他はどんぐりの背比べ状態のFTTHですが、アメリカはもっと多くの事業者が苦しんでいる状況ですからね。
でもだからと言って、FTTHは日本が世界一、というつもりはないけれど。

うーん、さすがに眠気が襲ってきたので、この続きはまたの機会に。